دارویی به قدمت یک قرن برای مقابله با زخم پای دیابتی مجدداً استفاده خواهد شد

12 مه 2020 - طبق تحقیقاتی که با حمایت دانشگاه بوفالو انجام شد، داروی "سورامین" با قدمتی 100 ساله که برای درمان بیماری خواب تجویز می شود، در درمان موکوزیت دهان و زخم پای دیابتی موثر واقع شد.

این موفقیت که توسط محققان دانشگاه آریزونا، با حمایت پرفسور Keith Kirkwood ، استاد زیست شناسی دهان و دندان در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بوفالو انجام شد، این پتانسیل را دارد که برای هزاران نفر که به زخم پای دیابتی یا موکوزیت دهان مبتلا هستند و گزینه های درمانی فعلی یا تا حدی برای آنها مؤثر است و یا دردناک و تهاجمی می باشند، سودمند باشد.

پرفسور Kirkwood ، که تحقیقاتش بر روی سرطان دهان متمرکز است، گفت: مطالعات اولیه ی ما با داروی Suramin ، برای کاهش شدت موکوزیت دهان امیدوار کننده بود. چالش فعلی توسعه ی استراتژی های جدید تحویل موضعی دارو است تا بتواند بصورت بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

موکوزیت دهانی(زخم ها و ضایعاتی مانند تاول یا تورم در مخاط دهان و گلو) یک عارضه ی شایع در شیمی درمانی و پرتودرمانی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن است. به گزارش مرکز کنترل بیماریها، حدود 40٪ از بیمارانی که شیمی درمانی می شوند و تقریباً تمام بیمارانی که پرتودرمانی می شوند، دچار موکوزیت می گردند. این عارضه با علائمی مانند مشکل در تنفس، بلع و خوردن غذا و همچنین درد شدید همراه است. در صورت عدم درمان، این زخم ها می توانند منجر به عفونت های تهدید کننده ی زندگی شوند.

مبتلایان به دیابت با یک مشکل مشابه روبرو هستند: "زخم پای دیابتی". براساس اعلام کالج پزشکان آمریكایی، زخم پای دیابتی، شایعترین عارضه ای است كه بیماران دیابتی تجربه می كنند، و به طور مستقیم منجر به 85٪ از قطع عضوهای مربوط به دیابت می شود.

محققان دریافتند سورامین برای بهبود این گونه از زخم ها موثر است و توانایی کافی برای رسیدگی به نیازهای جمعیت بیماران دیابتی و سرطانی را دارد. محققان شروع به تجاری سازی این دارو بصورت کرم های موضعی، پمادها و ژل هایی با قابلیت استفاده ی آسان کرده اند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-century-old-drug-repurposed-diabetic-foot.html